Nyomtatás
 

 

Török Géza Liszt-díjas karmester a VIVART Budaörsi Sinfonietta dirigensének tervei

 

Helyben is nívós zenei programok

 

- Mire gondolt akkor, amikor felkeresték a kéréssel: legyen egy frissen alakult, elővárosi zenekar karmestere?
- Mindenekelőtt kellemesen meglepődtem, hiszen nagyon jól esett a bizalom, amellyel hozzám fordultak. Aztán rögtön arra gondoltam, hogy ezt a bizalmat bizony nem szabad elkótyavetyélni, tehát olyan teljesítményt kell nyújtanom, amely kielégíti a budaörsi, igényes koncertlátogatók elvárását és örömet szerez, további közreműködésre ösztökéli a zenekarban helyet foglaló muzsikusokat is.
Tudni kell ugyanis, hogy én egy vonószenekar elé álltam először, ám rögtön világossá vált számomra, hogy itt nem erre a műfajra van szükség. Részben mert a Budaörsről pillanatok alatt elérhető fővárosban több, nagyon jó vonószenekar is működik, a számukra rendelkezésre álló, nem túl széles repertoárral. Az igazán jó, a népszerű vonószenekari művek gyakran szólalnak meg a „nagyok” koncertjein, kétséges tehát, hogy egy újonnan alakult együttes labdába tud-e egyáltalán rúgni ezen a téren.


Ha ellenben szimfonikussá bővítjük ezt a vonószenekart, kitárul a horizont, az előadható művek száma szinte végtelen, és lehetőség van oratóriumokban is gondolkodni. Így jött létre a fúvósokkal kiegészített vonós együttes, a sinfonietta, amely az elmúlt évek alatt igazán sok budaörsi és környékbeli zenebarát elismerését vívta ki magának.


Az első pillanatban elhatároztam azt is, hogy csak magas minőségű produkciót engedek létrejönni. Hadd fedezze fel magának a budaörsi polgár, hogy a saját városában is nívós komolyzenei programot kínálnak neki.
- A már kialakult koncertrend milyen elvek alapján jött létre?
- Mindenképpen figyelembe szerettem volna venni a városban korábban létrejött tradíciókat. Nem konkurálni jöttem (jöttünk) a már meglévő kulturális rendezvényekkel, hanem kiegészíteni azokat. Így választottuk ki kollegáimmal a farsangot, a Virágvasárnapot, az október 23-át megelőző estét és az ádventi időszakban december első péntekjét „magunknak”, amit 2010-ben egy opera- operettgálával tudtunk kiegészíteni. Az adventi koncert ad lehetőséget a városban, illetve a térségben élő egy-egy kortárs komponista művének bemutatására és az éppen kiemelkedő évfordulóval rendelkező zeneszerző előtti tisztelgésre.


- Milyen megfontolás alapján áll össze az egyes évadok műsora?
- Alapvető törekvésem, hogy a közönségnek örömöt szerezzünk és közönséget neveljünk. A farsangi koncertre is mindig becsempészek tehát olyan darabot, amelyet, vagy amelynek szerzőjét kevésbé ismerik az emberek, és a kortárs alkotások mellett is mindig megjelennek olyan művek, amelyek nagyon ismertek, nagyon népszerűek, amelyek hallatán a kevéssé rutinos koncertlátogató is megörül: „Jé, ezt márt hallottam!”. Meggyőződésem, hogy korunk zenéjétől, amely mindig nagyon fontos volt számomra, nem kell „félni”. Az a szép és bársonyos hangzás, amilyen például a december 3-án bemutatott, Wass Albert szavaira írt Kovács Zoltán-műben megszólalt, vetekszik számos régebben született muzsikával.

- Mennyire módosítja a kialakult műsorrendet a 2011-es, szűkös költségvetés?
- Biztosat ugye még senki sem tud, de a koncepcióval tisztában vagyunk. A város vezetése, a képviselőtestület rengeteget tesz Budaörs kultúrájáért, ami abban is megnyilvánul, hogy továbbra is biztosítani szeretnék a budaörsieknek ezt a kedveltté vált kulturálódási formát. Az szóba sem jöhet, hogy gyengébb minőségű programokkal lépjünk a mi közönségünk elé – sem rosszabb képességű, sem kisebb létszámú muzsikusgárda igénybevételével. Egyelőre tehát három alkalomban gondolkodunk: a február 18-i farsangi hangversenyben, a virágvasárnapi templomi koncertben április 17-én, ahol Mozart Requiemje szólal majd meg, és valamikor ősszel az opera- és operettgálában.

 


Tóth Anna

 

Forrás: Budaörsi Napló

 

Forrás: www.minalunk.hu

 

 

 

 

Utolsó frissítés: 2013. április 01. hétfő 10:06:23

Ajánlott képernyőméret 1280x1024